حسینی با طرح این پرسش که این همه فست فود و بیرون بر جا دارد؟ افزود: واقعا ما چه می‌کنیم در طول سال‌ها 126 درصد سرطان‌های استان فارس بیشتر شده و در جوان‌ها بیشتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 21 July 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: سید وحید حسینی امشب در همایش ایمنی غذا با بیان اینکه صنعت غذایی 6 تریلیون دلار گردش مالی در دنیا دارد که 10 درصد کل تجارت جهانی را شامل می‌شود، اظهارداشت: استان فارس در تولید مواد غذایی و کشاورزی جزء استان‌های برتر است اما متاسفانه تا صنایع تبدیلی نباشد خیلی از محصولات از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه اگر مواد غذایی خوب و بهداشتی تهیه نشوند باعث 200 بیماری می‌شوند، گفت: خطرناک‌ترین بیماری ناشی از غذای ناسالم سرطان‌ها است که موارد سرطان در استان فارس در 4 دهه اخیر به صورت تصاعدی زیاد شده که یکی از دلایل غربی شدن زندگی و غذای ما است.

حسینی با طرح این پرسش که این همه فست فود و بیرون بر جا دارد؟ افزود: واقعا ما چه می‌کنیم در طول سال‌ها 126 درصد سرطان‌های استان فارس بیشتر شده و در جوان‌ها بیشتر دیده می‌شود.

وی خطاب به تولیدکنندگان محصولات غذایی گفت: به عنوان یک شهروند مطلع از تولیدکنندگان خواهش می‌کنم که مواد افزودنی و تراریخته به محصولات غذایی چک شود و مهم‌ترین وظیفه ما نظارت است که اگر دقیق و علمی باشد اطمینان جامعه به تولیدکننده بیشتر می‌شود و این بزرگترین حمایت دانشگاه از تولید محصولات غذایی است اما اعمال و سستی و گذشت ابتدا به ضرر تولیدکننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وضعیت تحریم کشور عنوان کرد:با شرایط کنونی باید متحدتر و برای سلامت جامعه کمک کنیم و ما نیز بدون حب و بغض نظارت‌ها را انجام دهیم.

حسینی با بیان اینکه شرایطی فراهم شده که شرکت‌های دانش بنیان و نگاه اهمیت دادن به تولید وجود دارد، گفت: باید از این شرایط برای تولید غذای سالم استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این همایش با بیان اینکه این همایش باید منجر به تقویت تولید محسوب سالم و غذای ایمن و کافی برای جامعه شود، گفت: در محصولات غذایی باید در علاوه بر تولید به دسترسی آسان نیز توجه کرد چراکه امنیت ملی متاثر از امنیت غذایی است.

مجتبی دهقان‌پور با بیان اینکه سلامت محصولات غذایی همواره در بخش کشاورزی مورد توجه و اهمیت بوده است، افزود: استان فارس در تولید محصول کشاورزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و پس از خراسان رضوی دومین استان کشور به لحاظ تامین غذا است.

وی با بیان اینکه 11 درصد از مجموع تولیدات غذایی کشور در فارس تولید می‌شود، افزود: امروز تغییرات اقلیمی به عنوان یک عامل بازدارنده در تولید خود را نشان می‌دهد اما تلاش شده تاب‌آوری بخش کشاورزی در حوزه تولیدات غذایی و تنوع‌بخشی‌به آنها حفظ شود.

دهقان‌پور با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی موجب ارزش افزوده بیشتر می‌شود، عنوان کرد: استان فارس ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی هم به لحاظ نیروی انسانی و هم تولید محصولات دارد و برخی از محصولات که ارگانیک محسوب می‌شوند شهرت جهانی نیز دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه غالب محصولاتی که در حوزه کشاورزی فارس تولید می‌شود سالم و عاری از مواد شیمیایی هستند، گفت: برگشت محصولات فلفل دلمه بیشتر سیاسی بود نه اینکه محصولات دارای مواد شیمیایی بالاتر از استاندارد باشند و همین امر موجب شد تا ضربه‌ای به تولیدکننده وارد شود.

دهقان‌پور با بیان اینکه استان فارس در اکثر محصولات بازار بالایی دارد، افزود: بازارهای هدف صادراتی جدید تعریف شده و دنبال می‌شود که به دلیل کیفیت و سلامت محصولات استان فارس است.

وی بر تشدید نظارت‌ها در حوزه غذایی تاکید کرد و افزود: استان فارس در محصولا دامی نیز از وضعیت خوبی برخوردار است و
با دستگاه قضایی تعامل خوبی برای رصد تولید با کیفیت محصولات برقرار شده است.

محمدجواد راعی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش با بیان اینکه در سایه مطرح شدن دارو به حوزه غذا کمتر پرداخته شده است، گفت: این امر با توجه به نقش پیشگیری غذا از بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی همواره مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به لزوم حمایت از تولید یکی از برنامه‌های دانشگاه در حوزه محصولات غذایی تسریع و تسهیل صدور مجوزها است، افزود: این امر برای کمک به تولیدکننده‌ها انجام شده و بسیاری از اختیارات به کارشناسان شبکه بهداشت و درمان تعویض شده است همچنین استقلال اداره آرایشی و بهداشتی نیز دنبال شده است.

راعی با بیان اینکه صدور مجوزها از 12 روز به 9 روز رسیده است، عنوان کرد: توجه ویژه به نظارت و تشدید برخورد با تخلفات در این حوزه نیز دنبال می‌شود که در این راستا 3473 پروانه بهداشتی صادر یا تمدید شد و جهت صادرات محصولات غذایی برای بیش از 5 هزار کالا مجوز صادر شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 3 هزار بازرسی از انبارها و کارخانه‌ها انجام شده است، تصریح کرد: برچسب‌گذاری، کنترل وضعیت تراریختگی و روغن‌های مصرفی در محصولات غذایی، مشارکت با کالاهای قاچاق در حوزه غذا و دارو و تشدید نظارت بر واحدهای گوشتی و لبنی و کنترل و پایش آب‌های معدنی و پایش محصولات غذایی در سطح عرضه از دیگر رویکردها و برنامه‌ها است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تعداد بازرسی‌ها افزایش خواهد یافت و بازرسی‌ها بهینه‌سازی می‌شود، عنوان کرد: توانمندسازی عوامل تولید از طریق آموزش و اجرای پیش نیازها در زنجیره غذایی از دیگر رویکردها خواهد بود.

محمد مظلومی؛ مدیر نظارت بر فرآورده‌های خوراکی آشامیدنی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه 45 درصد از واحدهای تولیدی در زمینه غذا تعطیل هستند که باید از آنها حمایت کرد، گفت: در ایران سالانه 32 میلیون تن مواد غذایی هدر می‌رود و میزان ضایعات مواد غذایی معادل 15 کشور اروپایی است و 2 برابر کل کشورهای اروپایی دورریز غذا انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی، تکمیل زنجیره تولید و ارتقای حمل و نقل از این که حجم زیادی از غذا دور ریخته شود، جلوگیری می‌کند، افزود: تیمی تشکیل شده تا به سرآمدی واحدهای تولیدی کمک کنیم و برای اجرای سیستم‌های ایمنی مواد غذایی آمادگی داریم کمک کنیم.

مظلومی با تاکید بر بهبود صادرات، گفت: بخش اندکی از صادرات محصولات غذایی در اختیار ما است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید صادرات افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار